středa 14. listopadu 2012

údržba "tučňáků" - sušit nebo nesušit v sušičce?

Jelikož se mi tu množí dotazy ohledně sušení v sušičce, rozhodla jsem se udělat malý domácí test.

Kvůli srážlivosti jsem dala vyprat dva čtverce o velikosti 1x1m na 40°C. Jeden z nich jsem nechala uschnout volně na vzduchu a druhý dala do sušičky na program bavlna - extra suché. A výsledek je takový, že čtverec, který neprošel sušičkou se srazil o 4cm na metru a ten sušený v sušičce se na metru srazil o 6cm. Jinak žádný viditelný rozdíl

Pro zkoušku co udělá barva jsem postupně vyprala po dvou kouskách (15x15cm) od barvy v pračce na 40, 60 a pro zajímavost i 90°C a půlku z toho jsem nechala sušit na vzduchu a druhou půlku jsem dala do sušičky na program bavlna - extra suché. A rozdíly ve vzorcích jsou na první pohled neznatelné.
Pro jistotu jsem poprosila několik lidí v mém okolí aby seřadili vzorky od nejsepranějšího k nejméně sepranému a výsledek byl takový, že naprosto tápali. Barva totiž zůstala stále stejně jasná. Jen po pozorném prozkoumání je vidět, že vzorek praný na 90°C a sušený v sušičce má oproti tomu pranému na 40°C a sušenému volně trochu chloupek. Ještě doplním, že srážlivost se i u těchto vzorků samozřejmě lišila.

Co z toho vyplývá?
Je asi na každém jak se o daný materiál bude starat ale všeobecně platí, že čím šetrnější zacházení tím delší životnost výrobku ;)
Také se bude lišit srážlivost podle toho na kolik stupňů budete prát a jestli budete sušit či nesušit v sušičce. Proto je potřeba myslet na údržbu výsledného výrobku před šitím. Tedy vím-li, že danou věc budu muset prát na 60°C a sušit v sušičce, musím počítat s tím, že se látka bude chovat jinak než kdybych prala na 40°C bez sušičky.

Já osobně tuto látku a výrobky z ní do sušičky dávat budu, i když budu sušit na nějaký šetrnější program. Nemám prostory, kde bych mohla sušit volně ale nebojím se toho, protože nemám ani pocit, že by to látce výrazně ublížilo.

Jak perete a sušíte látku s tučňáky vy? A jak se po vašem "zásahu" tváří? Budu ráda (a určitě nejen já), když se podělíte i vy o své zkušenosti.

2 komentáře:

  1. Tak já už tučňáčky suším jako o závod a absolutně bez viditelné změny ;-) Takže nehodlám přestat:-)

    OdpovědětVymazat
  2. I já už jsem si sušičku prádla koupila a jsem s ní spokojená. Na zimu je to skvělý pomocník. Rozhodně to nejsou vyhozené peníze. Nejen, že už prádlo nemusím věšet na šňůru, ale navíc v něm už není prach a nemusím ho žehlit, protože není vůbec zmačkané, takže díky sušičce ušetřím hodně času.

    OdpovědětVymazat